Mijn naam is Annet Bouman, ik ben 45 jaar en woon al meer dan 16 jaar in Slochteren. Ik ben getrouwd met Michael en heb twee kinderen; Anne en Martijn. De één geboren in Slochteren de andere niet maar beide zijn ze groot geworden in dit prachtige dorp. De afgelopen jaren zijn plezierig voor hun geweest omdat de verschillende partijen/instanties (peuterspeelzaal, de basisschool, de gemeente, dorpsvereniging, sportclubs etc.) een grote rol hebben gespeeld om een goede woon- en leefomgeving in het dorp te creëren.

Maar kinderen groeien op en vliegen uit, hun toekomst ligt waarschijnlijk elders in de wereld. Echter, als het aan mij ligt blijven we hier nog heel lang wonen. Dan is het

natuurlijk wel fijn als het met die leefbaarheid goed zit. Natuurlijk niet alleen voor ons maar voor alle inwoners. Gelukkig heeft de dorpsvereniging dit samen met o.a. de gemeente hoog in het vaandel staan. Er worden tal van activiteiten en evenementen georganiseerd, we zijn gesprekspartner van de gemeente als het gaat om bijvoorbeeld de dorpsvisie, er liggen plannen op gebied van gezamenlijke energie-inkoop en zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijns inziens zijn we als Dorpsvereniging dus goed op weg om de belangen van zowel de jonge als de oudere inwoners te behartigen en om op diverse manieren de inwoners bij elkaar te brengen. Dit staat of valt weer met goede communicatie; hoe

informeren we de inwoners en via welke kanalen. Daar wordt binnen het bestuur hard aan gewerkt. Andersom willen wij vanuit het dorp ook graag geïnformeerd worden.

Schroom dan ook niet als je met vragen zit of opmerkingen/suggesties hebt; mail dan door Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. te klikken.

Tot slot: Alle activiteiten van de vereniging worden mede mogelijk gemaakt door de enthousiaste inzet van het bestuur en enorm veel vrijwilligers. Iedereen helpt mee

om leefbaarheid naar een hoger plan te brengen en er in meer of mindere mate invloed op uit te oefenen. Ik ga mijn best doen om hier op mijn manier een steentje aan bij te dragen!

Annet Bouman-van der Jagt

Na een heerlijke zomer, gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Scholen zijn weer begonnen, dagelijks werkzaamheden worden weer opgepakt. Ook de activiteiten van de diverse verenigingen starten weer; de eerste vergaderingen zijn geweest en de voorbereidingen van de komende markten, braderieën, spooktochten, feestweken zijn in volle gang. Je ziet dit niet alleen in Slochteren maar op een onlangs gemaakte toer door Oost Groningen bespeurde ik in de diverse dorpen allerlei reuring. Ook daar zie je dat veel activiteiten ondersteund worden door vrijwilligers.

Zonder enthousiaste vrijwilligers ben je als vereniging of stichting nergens. Dat bleek ook meer uit de georganiseerde activiteiten die ik in de eerste maanden van mijn voorzitterschap heb meegemaakt. Het opzetten van de Pannakooi, het organiseren van de activiteiten rondom de opening ervan, de Slochterhavendag, de Kinderspelweek en het Slochterwoldspektoakel om maar eens wat te noemen.

De inzet van alle vrijwilligers is van onschatbare waarde en maken een activiteit altijd tot een succes. Ondanks dat iedere vrijwilliger met plezier zijn bijdrage levert is het soms fijn om de taken te verdelen. Vele handen maken per slot van rekening licht werk. Uit ervaring weet ik dat er altijd een harde kern van vrijwilligers is.

Vanaf november vorig jaar ben ik geen voorzitter meer van onze sympathieke Dorpsvereniging Slochteren. Ook ben ik geen bestuurslid meer.
Waarom?
Eind september vorig jaar, de vrijdag voor het weekend van ‘De Tocht om de Noord’ (aanrader!! http://www.tochtomdenoord.nl) werd ik gebeld door mijn werkgever. Ik kreeg de prachtige functie aangeboden van Propositie-eigenaar Pensioen binnen de Rabobank Groep én dus in Utrecht. Ja dat is heel ver weg, ook voor mij. Ik heb het gedaan omdat het een prachtkans is. Een en ander houdt in dat ik om 5:45 uur van huis ga en langere dagen maak dan voorheen.
Dus kiezen.
Na 5 jaar voorzitterschap Dorpsvereniging Slochteren heb ik gekozen voor werk en gezin.

5 jaar
Er is veel gebeurd met elkaar vind ik.

• Een nieuwe naam met nieuw logo van onze vereniging.
  • Een website met dank aan Renny.
  • Nieuw leven in de Kindervakantieweek Slochteren met speciale dank aan Roos.
  • Het overnemen van het vuurwerk en de Nacht van Slochteren met dank aan buurtvereniging MOI.
  • Een verjonging van het bestuur met nu zelfs een vertegenwoordiging van de jeugd 18+ (super!) met dank aan ons allemaal.
  • En zwemmen met de hond. Helaas was ik zo goed als alleen in De Tobbe …….. Niemand had dat echter door en men dacht waarschijnlijk, wat drijft daar voor een merkwaardig ras smiley

Boodschappen
De oplettende lezer heeft gezien dat ik niet of nauwelijks over politiek schreef maar liever ‘boodschappen’ deed.
Daarmee wil ik ook graag afsluiten en u allemaal bedanken voor het vertrouwen.
Heel veel plezier en geluk met uw dorpsverenging die actiever is dan ooit!
Met vriendelijke groet,
Henk Heek
voormalig (5e) voorzitter

Onze Dorpsvisie 2012-2015 ´Slochteren vol energie!´ wordt momenteel uitgevoerd. En zo zijn we hard op weg naar de zelfsturende vitale gemeenschap die we graag willen zijn. Zie onze website voor een digitaal exemplaar van onze Dorpsvisie.
Binnen de Dorpsvisie wordt door 4 werkgroepen, bestaande uit allemaal vrijwillige Slochtenaren, een bijdrage geleverd aan de uitvoering. De coördinatiegroep van de verschillende werkgroepen bespreekt maandelijks relevante zaken met de gemeente.

Werkgroepen
1 Inrichting en aanzien van het dorp
2 Woningaanbod
3 Kinderen
4 Verkeersveiligheid

Onder andere in onze periodieke Lutje Nijs houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen. Zo wordt in deze uitgave veel aandacht besteed aan activiteiten uit werkgroep 1 in verband met het Masterplan Slochterhaven. Wij zijn blij met het initiatief maar maken ons tegelijk grote zorgen over het bestaande plan. Om elkaar, en dus ook de gemeente, te helpen met een oplossing voor deze zorgen, hebben wij een prachtig alternatief plan gepresenteerd
binnen de kaders en uitgangspunten van het bestaande plan. Vanuit historisch perspectief en met support van alle werkgroepen. Wij presenteren in de Lutje Nijs van september 2013 nu graag het plan aan al onze leden!
Onder andere in onze periodieke Lutje Nijs houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen. Zo wordt in deze uitgave veel aandacht besteed aan activiteiten uit werkgroep 1 in verband met het Masterplan Slochterhaven. Wij zijn blij met het initiatief maar maken ons tegelijk grote zorgen over het bestaande plan. Om elkaar, en dus ook de gemeente, te helpen met een oplossing voor.

Onze dank gaat voor nu speciaal uit naar alle vrijwilligers, betrokken bij de uitvoering van de Dorpsvisie ´Slochteren vol energie!´. Dank voor jullie inzichten, tijd en hulp op alle vlakken!

Vrijwilliger zijn...
Is vrijwillig