In samenwerking met Plattelandsjongeren.nl en Groninger Dorpen is vorig jaar het project Jong & Oud van Dorpsvereniging Slochteren ontstaan. In dit project slaan jongeren en volwassenen de handen ineen om de band en het begrip tussen jeugd en ouderen in Slochteren te verbeteren. We hebben met alle betrokkenen hard gewerkt aan het behalen van onze doelstellingen en dat wordt nu beloond. Een lang gekoesterde wens van de jongeren is het hebben van een pannakooi in Slochteren.

De Dorpsvereniging organiseert dit jaar in samenwerking met Plattelandsjongeren.nl en Jong Goud Slochteren “Een Dag Voor Een Ander”. Een dag vol gezelligheid waarbij de jongeren wensen van een doelgroep uit laten komen. In ons geval hebben we gekozen voor de ouderen in het Olderloug in Slochteren. Deze klus wordt samen met de jongeren en de ouderen bedacht, vormgegeven en gerealiseerd.  Deze dag zal plaatsvinden op vrijdag 4 april van 16.00-21.00 uur  en op zaterdag 5 april van 9.30-18.00 uur .

We zitten aan het begin van 2014 en kijken terug op een heel leuk en succesvol jaar voor onze werkgroep Jong & Oud. Wat hebben we veel gedaan en bereikt!

Even een korte terugblik; we begonnen in juli met een aantal gesprekken tussen jong en oud om de problemen en hun oorzaken vast te stellen rondom de communicatie tussen jeugd en ouderen. Vervolgens gingen we aan de slagmet de oplossingen die uit de gesprekken kwamen. Het allerbelangrijkste voor de jeugd was het maken van een plek waar zij onbezorgd kunnen voetballen, zonder overlast te veroorzaken. Ze wilden graag een pannakooi. Inmiddels zijn we bijna een half jaar verder en kunnen we melden dat we niet ver meer verwijderd zijn van het realiseren van dit grote plan. Als de subsidies en de bouwvergunning worden toegekend, kan Slochteren over een paar maanden voetballen en basketballen in de pannakooi. Deze zal bij de Duurswoldhal komen te staan op de plek van de skatebaan.
Om deze kooi te kunnen financieren, moesten de jongeren zelf ook aan de slag. Zo stonden ze in oktober op de Slochterjaarmarkt met hun eigen stand. Ze verkochten cakejes en suikerspinnen en de gehele opbrengst was voor de voetbalkooi.